دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

فرهاد عشوندی: در اولین ساعات بامداد یازدهم مهرماه تیم ملی کشورمان تهران را به مقصد اردن ترک کرد تا امیر قلعه‌نویی یاران منتخب چهار هفته نخست بازی‌ها را محک بزند.

پس از مشکلات به وجود آمده بر سر برگزاری مسابقات لیگ برتر، مربیان تیم ملی مجبور شدند تغییرات زیادی در برنامه سفر و لیست بازیکنانشان ایجاد کنند، «شما ببینید ما چقدر تلاش کردیم تا به برنامه لیگ لطمه‌ای وارد نشود.» این جمله‌ای است که امیر قلعه‌نویی صبح امروز و در جلسه کادر فنی به خبرنگار همشهری گفت.

لیست 19 نفره‌ای که شنبه گذشته از سوی مربیان تیم ملی برای شرکت در مسابقات سه جانبه اردن اعلام شد، با شگفتی و موج انتقاد بسیاری از کارشناسان فوتبال در سه روز گذشته همراه بود.

 در میان نام‌های اعلام شده بازیکنانی به چشم می‌خورند که کمتر کسی از آنها بازی زیبایی را به یاد دارد. بازیکنانی چون امیر اظهری، داودحقی، شیث رضایی، رحمان احمدی، حمید شفیعی، سپهر حیدری، روبرت مارکوسی، جلال حسینی، پژمان نوری و عباس آقایی برای اولین بار است که در یکی دو سال اخیر به اردوی تیم ملی بزرگسالان دعوت می‌شوند و در این میان انتقاد از کادر فنی به دلیل دعوت از امیر اظهری، داود حقی، شیث رضایی و رحمان احمدی بیش از سایرین است. چون بسیاری حتی یک بازی خوب را هم از این چهار بازیکن به یاد نمی‌آورند.

این سیل انتقاد از لیست تیم ملی خیلی زود به کادر فنی هم رسیده است و عصبانیت را در لحن و کلام سرمربی تیم وقتی درباره لیست حرف می‌زند، می‌توان احساس کرد.

صبح امروز دهم مهرماه نشست کادر فنی در محل فدراسیون فوتبال برگزار شد تا مربیان چند ساعت پیش از پرواز به اردن برنامه تمرینات تیم را بچینند؛ اینکه چطور تیم را که یک شب قبل از بازی اول با عراق نمی‌خوابد و در سفر است، آن هم تیمی که پیش از این کنار هم تمرین نکرده را آماده مسابقه کنند.

سوال درباره بازیکنان دعوت شده در تماس تلفنی با پرویز مظلومی که در چند قدمی امیرقلعه‌نویی نشسته توجه سرمربی را هم به محتوای حرف‌های ما جلب می‌کند تا او هم وارد بحث شود.

 «پرویزخان این واقعا همان لیستی است که دو هفته پیش انتخاب کرده بودید.» عضو کادر فنی برای این سوال پاسخ قانع‌کننده‌ای دارد؛ «هفت یا هشت تغییر را به دلایل گوناگون در لیست ایجاد کردیم. مهمترین مشکل ما بازی‌های لیگ بود. شما ببینید ما چقدر کوتاه آمدیم تا لیگ با وقفه روبه‌رو نشود. یکسری از بازیکنان را ناچار دعوت نکردیم تا تیم‌های استقلال و صبا بازی کنند.»

اما وجود نام‌هایی چون امیر اظهری و داود حقی در لیست آن هم در شرایطی که راه‌آهن یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های لیگ است قابل درک نیست.

 مظلومی هنوز جوابی قانع‌کننده برای این سوال پیدا نکرده که صدای امیر قلعه‌نویی شنیده می‌شود؛ «شش سال تمام تیم ملی با 14 ، 15 نفر بازی می‌کرد همه می‌گفتند چرا به استعدادها بها داده نمی‌شود. این بچه‌ها از بهترین‌های لیگ هستند من بازی‌هایشان را دیده‌ام. انتظار ندارید که این بچه‌ها در بازی‌های اینچنینی محک نخورند و بعد در بازی‌های مهم بخواهند به میدان بروند.»

اما حتی دعوت از مهرزاد معدنچی که گفته می‌شد دعوت نمی‌شود و خط خوردن محرم نویدکیا هم جای سوال دارد؛ «ما در لیستمان نام او را هم گذاشته بودیم که دوباره آسیب دید. معدنچی هم این قدر در بازی آخر خوب بود که دوباره دعوتش می‌کنیم.»

این جمله را مظلومی می‌گوید و پس از او قلعه‌نویی توضیح اضافه‌ای می‌دهد: «چرا از روبرت مارکوسی حرفی نمی‌زنید. تا به حال چه کسی او را به تیم ملی دعوت کرده بود. اینها باید در چنین تورنمنت‌هایی محک بخورند. دستیاران من تمام بازی‌های لیگ را از نزدیک دیده‌اند و بهترین‌ها را انتخاب کرده‌اند. کاش به جای انتقاد کمی به ما اعتماد کنید و بگذارید برای آتیه تیم ملی پشتوانه بسازیم.»

اما حتی در اینکه برای بازی‌های اردن هم به این بازیکنان بازی برسد تردید وجود دارد؛ «همه از ما نتیجه می‌خواهند و ما مجبوریم خیلی ریسک نکنیم اما وقتی تنها 19 یار به همراه داریم حتما بازیکنان زیادی محک می‌خورند.»

مظلومی این جمله را می‌گوید و سپس ادامه می‌دهد: «چرا به جای این سوال‌ها نمی‌پرسید که تیم چطور جمع و جور می‌شود؟ بازی‌های لیگ ساعت 10 شب تمام می‌شوند. ملی‌پوشان سپاهان و برق باید تا 2 صبح به تهران بیایند، پرواز تیم ملی هم چهار صبح است. تازه ما چهارشنبه عصر هم بازی داریم. تمام این سختی به این دلیل است که لیگ با وقفه مواجه نشود.»

 پرویز مظلومی صبح دیروز این جملات را در حالی که با تایید امیر قلعه‌نویی و دیگر اعضای کادر فنی همراهی می‌شد به زبان می‌آورد. آنها حالا دیگر تهران را ترک کرده‌اند تا تیمی منتخب از لیگ را محک بزنند و احتمالا همان طور که قلعه‌نویی می‌گوید استعدادهایی جدید را برای تیم ملی کشف کنند.

کد خبر 5242

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز